Amesto Marketing

Hvordan inbound markedsføring kan skape verdi for din bedrift.

Skrevet av Kaja Løvholen | Apr 19, 2023 7:35:05 AM

HubSpot definerer inbound som «... en filosofi basert på å hjelpe folk». Metodikken har en menneskelig og kundesentrisk tilnærming som tiltrekker potensielle kunder ved å skape relevant og verdifullt innhold. I motsetning til mer tradisjonell markedsføring, som fokuserer på å nå ut til så mange som mulig uavhengig av om de er interessert i produktet eller tjenesten som tilbys, vil du med inbound marketing tiltrekke deg kunder som allerede er på jakt etter dine tjenester. Du unngår å forstyrre målgruppen med reklamebudskapet ditt og spiller heller på lag med dem gjennom samtaler, verditilbud og relasjonsbygging. Inbound metoden er derfor en mer kostnadseffektiv måte å bedrive markedsføring. Når du unngår å skyte med hagle vil investeringen din ha større effekt fordi den rettes mot målgruppen mens de er i riktig modus.

Les er om inbound marketing for B2B her: https://www.amestomarketing.no/blogg/inbound-marketing-b2b

Så vi skjønner at inbound metodikken drar kundene inn, men hvordan kan du bruke den til å utvikle og utvide din bedrift? Inbound marketing søker å tiltrekke, konvertere og bevare. Alle stegene er viktig for å generere varme leads, og konvertere leads til kunder.

Tiltrekke

Med inboundmetodikken ønsker du å tiltrekke flest mulig i målgruppen til nettsiden din. Dette gjør du gjennom å lage innhold som gir verdi, enten ved å opplyse rundt et tema (som inbound marketing), eller ved å svare på et spørsmål eller en utfordring. Når du velger å vise kompetansen og hvem dere er som bedrift, bygger du tillit hos målgruppen. Gjennom fagrelatert innhold eller kundecaser/omtaler vil kundene kunne føle seg trygge på din evne til å levere, og til at et forhold til din bedrift vil være en god opplevelse.

For å kunne levere verdifullt innhold må du ha et grep om hva som har verdi for målgruppen din. Hva er det de lurer på? Hvilke utfordringer opplever de som du kan hjelpe med å løse? Med denne innsikten kan du produsere relevant innhold, som artikler, blogginnlegg, guider, e-bøker eller quizzer. Film er også en super måte å kommunisere med målgruppen. Ikke bare gjør film seg godt i sosiale medier, men visuelle virkemidler som film og foto bidrar også til synlighet i søk.

Les mer om hvordan du kan bruke personas til å få grep om målgruppen din her: https://www.amestomarketing.no/blogg/personas

Vi mener at gullet ligger i kombinasjonen mennesker og innsikt. Når vi kombinerer forståelsen for hva som er viktig for målgruppen og sterk faglig tyngde, med søkeordoptimalisering og søkeordsanalyser – ja, da er vi ganske sikre på at vi vil lykkes med vår digitale markedsføring. Søkeordsanalyser vil hjelpe deg med å avklare i hvilke søk du trenger å være synlig og hvilket innhold som må produseres for å oppnå nettopp dette. Med søkeordoptimalisering kan du også sørge for at innholdet du publiserer ikke bare er relevant for leseren, men dukker høyt opp i Google.

Les mer om hvordan SEO kan hjelpe deg å optimalisere markedsføringen din her: https://www.amestomarketing.no/performance

Konvertere

Når du har produsert og optimalisert innhold som er relevant for målgruppen, er neste steg konvertering. Fordelen med inboundmetodikken, i motsetning til outbound markedsføring, er at leadsene dine blir «varmere» og derfor lettere å konvertere. Konverteringen skjer blant annet gjennom kvaliteten på innholdet og muligheten for å legge igjen kontaktinformasjon eller ta direkte kontakt med virksomheten din.

Dersom innholdet ditt er relevant for målgruppen og faktisk svarer ut det de er på jakt etter, har du et godt grunnlag for å selge inn dine tjenester. Med et kontaktskjema eller en annen call to action på siden gjør du det også lett for vedkommende å ta steget videre etter å ha blitt engasjert av innholdet ditt. Når en kunde kontakter deg, eller du har fått nok informasjon gjennom nettsiden din til å ta kontakt med dem, er det kort vei til en bestilling eller en samtale for å avdekke behov.

Les mer om hvordan du kan skape innhold som konverterer her: https://www.amestomarketing.no/content

Bevare

Det er alltid dyrere å tiltrekke nye kunder enn å ivareta de man har. I et kundeforhold er det derfor viktig å utøve god kundeservice, problemløsning og fortsette å tilby verdifull informasjon for å sikre en fortsatt avtale, mersalg og utmerket word-of-mouth. De gode historiene om hvordan dine produkter og tjenester løste et problem for en kunde kan du bruke som en magnet for å trekke nye kunder.

Selv om vi elsker leads og direkte konverteringer, fungerer også inbound marketing langsiktig og merkevarebyggende. Ved å skape verdifullt innhold som svarer ut problemer og spørsmål, og ved å gi et innblikk i bedriften din, posisjonerer du deg i markedet som ekspert på feltet og øker sin bransjeautoriteten. Det finnes lite som er mer tillitsskapende og tiltrekkende for potensielle kunder.

Inbound marketing er en effektiv metodikk for å styrke merkevaren, skape bransjetillit, og dermed økt og bedre salg. Den kan likevel se forskjellig ut for ulike bedrifter. Ta kontakt med oss dersom du har spørsmål rundt hva som er riktig vei for deg og din bedrift.