Søk på dette nettstedet:

19. des

Inbound Marketing for B2B.

Generere leads effektivt på lang sikt.

Inbound marketing er en strategi som baserer seg på å identifisere nøyaktig hvem du ønsker å nå. Hva holder de på med? Hvor bor de? Hvordan oppfører de seg på nett? Denne innsikten bruker du til å produsere innhold som treffer drømmekundene. I stede for at du jager etter kundene, baserer inbound marketing seg på at kundene kommer til deg.

Hva er Inbound Marketing?

Inbound marketing er en bred betegnelse, men kort forklart dreier det seg om å om å tiltrekke seg potensielle kunder til virksomheten din gjennom blogger, sosiale medier og søkemotorer. Når du har lokket til deg disse potensielle kundene konverterer du dem til leads ved å benytte deg av «landingssider,» hvor kundene for eksempel kan laste ned informasjon og guider mot at de oppgir e-postadressen sin, eller annen kontaktinformasjon. Etter at du har fått samtykke til å kunne kontakte dem gjennom e-post, kan du fortsette å engasjere leadsene gjennom å sende mer informasjon og innhold.

Hvordan fungerer det?

Tidligere var kunder ofte uopplyste, og «outbound marketing,» var den eneste måten å få informasjonen rundt virksomheten din ut i verden. I dag er det kundene som bestemmer, og de har som regel en god ide om hva de er på utkikk etter. De søker på nett, og tar seg av informasjonsinnsamlingen på egne premisser. De er ikke avhengige av en samtale med en selger, og ser ofte bort fra invaderende markedsføring og salgsforsøk. Det er derfor «outbound,» ofte beskrives som en megafon, og «inbound,» beskrives som en magnet. Det dreier seg om å produsere innhold som trekker kundene til deg. Bare tenk på hvordan du selv reagerer når du får reklame i posten, eller en pågående telefonselger på tråden. Det er noe du helst vil unngå.

«Cold calling,» hvor en selger skyter i mørket, og håper på å tiltrekke seg kunder, er noe som tilhører fortiden. «Inbound marketing,» belager seg på at kunden allerede er kjøpsklar når virksomheten din kommer i direkte kontakt med dem. Ved å observere aktiviteten til de potensielle kundene, vet du når de er varme nok til å gjennomføre en transaksjon. Du vet allerede nøyaktig hva denne kunden vil ha, og kan ta kontakt med et tilpasset tilbud, som gjør at du ikke trenger et innøvd salgspitch. Personen på den andre siden er allerede informert om hva du tilbyr, og er klare til å bli kunde hos deg.

Skap innhold som engasjerer

Inbound marketing belager seg på å produsere innhold som engasjerer leseren. Det kan være blogg, artikler, SoMe innlegg og mer. Kjennetegnet er at det har en verdi for kunden utover salg. Det er informativt, underholdene og svarer på spørsmål kunden har uten at de får følelsen av at det utelukkende er salg som er motivasjonen bak. Det er med andre ord subtilt og «passivt,» men samtidig troverdig og tillitsbyggende, og ikke minst merkevarebyggende. Kundene anser din virksomhet som noe de kan stole på når de er ute etter å ta informerte valg, og med tiden vil de bli lojale ambassadører som sprer innholdet ditt i forskjellige kanaler på nett.

Kostnadseffektiv markedsstrategi

Som vi allerede har vært inne på er det kundene som oppsøker selgere, og dette gjør de gjennom søkemotorer. En viktig del av «inbound marketing,» er nettopp å sørge for at ditt innhold er det første som kommer opp når potensielle kunder begynner å lete rundt etter informasjon på søkemotorer, ved hjelp av søkemotoroptimalisering. På samme måte som at du er avhengig av søkemotorene, er søkemotorene avhengige av å ha innhold som treffer på søkeordene kundene plotter inn. Jo mer relevant innholdet på nettstedet ditt er, jo mer styrker det den organiske synligheten i disse kanalene. Det betyr med andre ord at bra og informativt innhold reflekteres i søkeresultatene. På den måten får genererer du trafikk fra relevante kunder på en organisk måte, uten at du trenger å betale f.eks Google for annonseplass.

For mindre virksomheter som ikke har budsjettet til å konkurrere med markedsføringsbudsjettene til de største bedriftene er inbound marketing både treffsikkert og kostnadseffektivt. Selv om strategien peiler seg inn på en mer spesifikk type person, og på den måten ikke treffer «alle,» kan du være sikker på at den de treffer ender opp som leads og salg. I stede for å bruke penger på kampanjer uten noen mål og mening, jobber du utfra personaer. Du identifiserer drømmekunden, og skreddersyr innhold med basert på hvem denne personen er.

Innbound marketing gjør det også enkelt å få oversikt over nøyaktig hvilken del av markedsføringen som generer flest leads, og du får tydelige og målbare tall du kan basere markedsføringen på. Hvis du ser at noe ikke genererer like mye trafikk som du hadde sett for deg, kan du enkelt gjøre endringer i strategien. Med tid vil du ha en markedsføring som er tilpasset og treffsikker.

 

Kjersti Alnes