Søk på dette nettstedet:

5. mai

Er kreativitet markedsføringens piffikrydder?

En utfordring i dagens annonsemarked og sosiale medier er at budskapene lett drukner i et hav av budskap og støy. Kreativitet er et av virkemidlene mange benytter for å få oppmerksomhet. Og noen klarer også å bli synlige som en paradisfugl i en tett jungel. Så hvorfor er ikke alle kreative? Og hvor kreativ må du være for å se en effekt?

Du trenger ikke være mest kreativ, men akkurat nok til å bli lagt merke til. Det viktigste er at virksomheten tør å bruke kreativitet, at du tester ut budskap og ser effekten over tid. Og deretter videreutvikler og styrker budskapene. Når du måler og ser forbedrede resultater er det lettere å bruke mer på kreativ markedsføring.

Men vi er jo ikke kreative? Som med mye annet må kreativitet jobbes med – øvelse gjør som kjent mester. Og siden ikke alle har kapasitet til å være kreative finnes det andre som kan være det for deg. Men det er lett å gå seg vill i den jungelen også, og det gjelder å finne det riktige markedsbyrået.

Hvor mange annonser fra forrige uke husker du?

I nyhetsbildet, i sosiale medier, over alt, en kakofoni av budskap og annonser. Reklame så det tyter ut av postkasser og skjermer. Noen eksperter mener vi blir utsatt for mellom 4-10.000 annonser hver dag. Hvor mange husker du?

Antakeligvis husker du ikke engang fem kreative annonser fra den forrige uken. Mengden støy gjør at vi bare filtrerer ut alt. For at en annonse skal regnes som effektiv må den fange oppmerksomheten. Den må skille seg ut fra resten, og treffe deg på et nivå – en interesse, personlig, eller gjennom humor.

Hvorfor være kreative?

Klarer du å formidle ditt budskap på en relevant, uventet, morsom, eller kreativ måte så har du foten i døren – folk stopper opp og du har deres oppmerksomhet i noen sekunder. Du har lykkes. Så langt.

Hele hensikten med å være kreativ er å kommunisere til målgruppen på en måte som i større grad blir lagt merke til. Når du er kreativ, vil annonsene skille seg ut, være mer minneverdige, og forhåpentlig fremprovosere en respons eller formidle et klart budskap.

Kreativ markedsføring treffer forbrukerne på et mer følelsesmessig nivå. De mest vellykkede annonsene er ofte en del av en større, kreativ kampanje. Det kan føre til både økt salg, økt oppmerksomhet og økt lojalitet. Målet er å skape en positiv styrking av din merkevare.

Kreativitet som en differensiator

Vi vet altså at kreativitet kan være viktig i merkevarebygging og markedsføring. Vi vet det kan bidra til at virksomheten skiller seg ut fra konkurrenter, bygger en sterk og minneverdig merkevare, og engasjerer målgruppen. Men hvordan kan du være kreativ på en måte som gir verdi for virksomheten? 

  1. Fortell en unik historie: Spesielt i historiefortelling kommer kreativitet til sin rett – der annonser og innhold er en del av en større historie, et helhetlig konsept eller kampanje. Det skaper engasjement når du kan fortelle om dine tjenester og produkter på en langt mer effektiv måte.
  2. Bruk sterk visuell design: Investér i design av høy kvalitet for merkevare og markedsmateriell. Det gjelder alt – fra logo, fonter og farger, til web, sosiale medier, nyhetsbrev og markedsmateriell.
  3. Skap engasjerende og delbart innhold: Lag innhold som er interessant, informativt og underholdende, samtidig som det er faglig relevant. Et stykke kreativt innhold kan deles i mange formater og kanaler.
  4. Innovér og eksperimentér: Ikke vær redd for å prøve nye ting eller ta kreative risikoer. Prøv deg frem og evaluér underveis – du «risikerer» å skille deg ut og fange oppmerksomheten til din målgruppe.
  5. Inngå samarbeid med andre: Du kan også samarbeide med andre for å komme opp med nye idéer og perspektiver. Kanskje kan eksisterende budskap få nye, friske uttrykk. Kanskje får du idéer og innspill du aldri selv hadde tenkt på?

Hvorfor er så mange redde for å være kreative?

Hvordan kan virksomheten forvente andre resultater dersom den fortsetter å gjøre det som allerede ikke virker? Det som ofte fremstår som et paradoks er at mange gjerne vil ha kreativitet, men når det kommer til stykket så tør de ikke egentlig å gjøre noe annerledes enn før. 

  • Frykt for å mislykkes: Å bruke kreativitet i markedsføringen medfører en viss risiko, og kan potensielt feile. Men hva om det funker?
  • Begrensede ressurser: Virksomheten har ikke tid, penger eller medarbeidere til kreativ markedsføring.
  • Manglende evner: Kommer av manglende forståelse for kreativitet, eller manglende trygghet på egne evner.
  • Fremmedgjøring: Kreativitet kan bryte med budskap og tonefall i en allerede etablert og klar merkevarestrategi, og kan fremmedgjøre målgruppene.

Kreativitet i markedsføring kan virke skremmende, men det kan også være en svært effektiv måte å differensiere seg fra konkurrenter og skape engasjement med målgruppene.

Mange veletablerte, kjente og store virksomheter har både styrket sin merkevare og oppnådd svært god effekt av kreativ markedsføring. Hvordan har så de beste i bransjen gjort det uten å frastøte sine kunder eller ødelegge merkevarene?

Vil du vite mer om hvilke muligheter din virksomhet kan ha? Snakk med et markedsføringsbyrå som virkelig kan sakene sine, og tør å tenke utenfor boksen. Snakk med oss for eksempel – send oss noen linjer!

Thomas C A Brevik