Søk på dette nettstedet:

19. des

Hvordan øke engasjementet på sosiale medier?

Dette er din ultimate guide til flere likes, kommentarer og delinger på sosiale medier. Take your fast-pass ticket og lær mer om hvordan du kan skape engasjement på dine ulike plattformer.

Instagram

Fra reels-videoer til litt lengre tekster – det er et hav av taktikker du kan ta i bruk for å engasjere følgerene dine på Instagram. You ready for the good stuff?

#1 Benytt deg av funksjonene i stories!

Dette er en super måte å effektivt komme i dialog med målgruppen din på! Dette kan oppmuntre følgerne dine til å engasjere seg, og som igjen vil kunne bidra til en lojal følgerskare som føler seg knyttet til deg og din merkevare. Her er stickere som quiz, spørsmål, avstemminger og nedtellinger gode engasjement-verktøy bare for å nevne noen.

#2 Bevegelse i feeden

Visste du at vi fordøyer innholdet vi får opp i feeden vår i løpet av 1,7 sekunder?! Dette setter krav til innholdet du publiserer på sosiale medier for å kunne få oppmerksomheten til seeren. Et innlegg med mer bevelgelse, for eksempel en reel, får ofte høyere engagementscore enn de rene bildepostene. Det er derfor svært taktisk å variere med bildeformatene på postene i din Instafeed.

#3 Tekst og nudging

Don’t be afraid of the words – Algoritmen elsker at folk bruker tid på innleggene dine, så la dem! Skriv gjerne lange engasjerende tekster med for eksempel spørsmål til følgerne eller linker til deres mange landingssider. Men en vesentlig ting vil være struktur og emojier! Lag avsnitt og inkluder emojier som visualiserer for følgerne hva du ønsker fra dem. Vil du at følgerne skal kommentere, legg igjen et par fingre som peker ned til kommentarfeltet, og vips så har du nugdet de i riktig retning.

#4 Grevens tid

Det hjelper ikke med godt innhold om det ikke publiseres når målgruppen er mest engasjerte. @latermedia har kommet med no no tidene, så vær obs!

Ukedager – mandag til torsdag:

  • Mandag kl 14
  • Tirsdag kl 13
  • Onsdag kl 10
  • Torsdag kl 23

Helg – fredag til søndag:

  • Fredag kl 09
  • Lørdag kl 20
  • Søndag kl 16

Facebook

Om du logger inn på hvilken som helst sosial plattform tar det ikke lang tid før du kommer over noe i bevegelse – ja vi mener reels og andre type videoer. Er kanskje dette fremtiden til Facebook?

#1 Video, men husk teksting!

Forbrukerne forventer i dag at merkevarer leverer engasjerende og underholdene innhold, og en av de mest effektive formatene for dette er video. Å vise frem personlighetene til merkevaren din på denne måten kan skape en dypere og mer emosjonell tilknytning mellom deg og følgerne dine. Og du vet hva de sier; et bilde sier mer enn tusen ord. Da vil vel en video være verdt minst en million;)

Men ikke glem teksting, hvor mange ganger står du ikke på bussen og ser videoen uten lyd?

#2 Stories og reels

Det supre med video er at det lett kan deles på forskjellige plattformer, eksempelvis 16:9-videoer som enkelt kan deles på tvers av Instagram og Facebook. Og nå har også Facebook kommet med funksjonen Reel! Dette skaper muligheter til å nå ut til nye målgrupper, få mer trafikk og bygge et enda sterkere bånd med følgerskaren din. Klar, ferdig, shoot!

#3 Grevens tid

Som vi understreket med Instagram er hjelper det ikke med godt innhold om det ikke publiseres når målgruppen er mest engasjerte. Her er @influncermh med Facebook sine no no tider.

Ukedager – mandag til fredag

  • Før kl 07 og etter kl 17 (du scroller nok i en annen feed da)

Helg – lørdag til søndag

  • Take a break;)

 

LinkedIn

Over til en litt annen type plattform, nemlig LinkedIn. Som de andre plattformene er også dette et sted å bygge en engasjerende følgerskare og øke bevisstheten rundt din merkevare. Her kommer noen tips om hvordan engasjement målgruppen din på LinkedIn.

#1 Lange poster

Denne plattformen er skapt for nettverksbygging og kunnskapsdeling, så frykt ikke for at innleggene dine skal bli for lange. Men! Det må oppleves som relevant for følgerne dine. Tre små huskeregler fra oss;

  • Hook leserne med første setning! Det er tross alt kun de første linjene i innlegget ditt som vises
  • Del opp postene med avsnitt og emojier!
  • Unngå stockbilder, hehe;)

#2 Gi verdi til følgerne dine

Fremsnakk på LinkedIn er blitt veldig populært, men mindre populært er selvsnakk. Stop talking about yourself! Husk at du skal gi verdi til følgerne dine.

#3 Grevens tid

LinkedIn plattformen skiller seg litt fra både Facebook og Instagram, det har et profesjonelt nettverk. Det er derfor viktig å ikke ha en ensartet tilnærming til publiseringstid, da din merkevare er et unikt publikum med sin spesielle nettleseratferd. Men en ting er sikkert! Da det som sagt er et profesjonelt nettverk scroller de i arbeidstiden, det er derfor gunstig å publisere poster i ukedagene innenfor jobbtid.

Kjersti Alnes