Søk på dette nettstedet:

27. apr

Klar for å lykkes på sosiale medier?

Til manges glede, og kanskje også noens fortvilelse, har sosiale medier blitt en av de viktigste plattformene for å nå ut til målgruppen. På sosiale medier har du en unik mulighet til å trekke til deg de som er interessert i det du driver med, øke bevisstheten rundt merkevaren din, styrke relasjonen til målgruppen, målrette annonseringen og få verdifull innsikt om brukermønstre.

Bygg merkevaren og styrk kunderelasjonene dine

SoMe-kanaler gir bedrifter muligheten til å nå ut til en stor og variert målgruppe. Publiserer du regelmessig på plattformer som LinkedIn, Facebook, Instagram og Tiktok kan bedriften øke synlighet og bevisstheten rundt merkevaren. Dette er en veldig god måte å bygge community og tilhørighet på. Ved å dele informasjon som er relevant for bedriften og nyttig for målgruppen, beviser du verdi og bygger relasjoner. Relasjonene kan du forsterke ytterligere med aktiv kontakt med følgerne dine i hverdagen. Når du publiserer spørreundersøkelser, svarer på kommentarer og spørsmål, og er aktiv i dine kanaler bygger du tillit og lojalitet hos følgerne dine.

Få verdifull innsikt og optimalisér annonseringen din

Ved å analysere data fra de sosiale kanalene lærer du mer om behovene og preferansene hos målgruppen. Dette er informasjon du kan bruke for å tilpasse kommunikasjonen din, men også produktene og tjenestene du tilbyr. På sosiale medier får du også gode målrettingsmuligheter for annonseringen. Du kan dermed nå ut til personer som er interessert i det du tilbyr, og øke konverteringsfrekvensen og redusere kostnaden ved annonseringen.

Å drifte sosiale medier kan være tidkrevende arbeid og utfordrende å lykkes med i hverdagen. Som markedsansvarlig med mange baller i luften kan det være vanskelig å følge opp kanaler som krever at du er konsekvent og kreativ. I tillegg er det mange kanaler å velge mellom. Hvor skal du legge trykket? Og hva skal du kommunisere i de ulike kanalene?

Invester i en SoMe-strategi

Det lønner seg å ha en plan. Når du lager en strategi for kommunikasjon i sosiale medier, bør du definere målet med kommunikasjonen. Skal du øke salg eller leads? Ønsker du et stort fellesskap med mange følgere, eller å øke merkevarebevissthet i kundelandskapet?

Når du har et tydelig definert mål, kan du velge de riktige kanalene. Kanskje en kanalmiks er riktig for strategien din? Og om du opererer innen B2B er kanskje LinkedIn et naturlig kanalvalg? Samtidig er kunder også mennesker som får inntrykk gjennom alle plattformene de er aktive på, så kanskje ditt neste lead finnes på Instagram?

Når mål og kanaler er definert, er neste steg å lage en publiseringsplan. Den sier noe om hva som skal publiseres, hvor og når. Hensikten er å sikre den konsekvente aktiviteten som sosiale medier krever. Vår anbefaling er å alltid definere 2-4 kommunikasjonsstolper som du bør bygge innholdet rundt, for å sikre at kommunikasjonen din er konsekvent og bidrar til å bygge et tydelig brand. Det kan være klart for deg hvordan en rekke emner virker relevant for det du driver med, men det er ikke sikkert det er like tydelig for målgruppen din.

I en digital verden har sosiale medier blitt en viktig del av markedsføringsmiksen. Ved å investere i en SoMe-pakke får du ikke bare en strategi og en publiseringsplan, men innhold skreddersydd til din bedrift. Trenger du hjelp med dine sosiale kanaler? https://www.amestomarketing.no/some-pakker  

Kaja Løvholen