Søk på dette nettstedet:

19. des

Hvordan skaffe gode kundereferanser.

En god kundereferanse kan være vippepunktet som skaper et salg.

Gode kundereferanser er en enkel og effektiv måte du kan skaffe flere leads til virksomheten din. Det krever som regel litt innsats og oppfølging, og det er her vi kan bidra..

Det har aldri vært enklere for kunder å gi tilbakemeldinger på hva de synes om virksomheter eller produkter. Som regel krever det ikke mer enn å klikke på de fem tomme stjernene på Google, og legge igjen en liten kommentar. Hvis du søker på en virksomhet og leser kommentarene er det ikke vanskelig å se at de som er misfornøyde ofte skriker høyest og er mest aktive. Hva ser du etter selv når du skal kjøpe et produkt? Som regel legger du mest merke til de som er misfornøyde. Ved å ha kundereferanser synlig på hjemmesiden kan du ha større kontroll over hvordan virksomheten oppfattes utenifra.

Er det en ting som er sikkert er det at alle virksomheter vil sette seg selv i best mulig lys. Derfor er det ikke alle kunder som stoler på det virksomheten skriver om seg selv. Kommentarer fra kunder er mer troverdige enn kommentarer fra en ansatt.

Så hvordan jobber vi for å skape de beste kundereferansene? Det første og mest grunnleggende elementet er å spørre. Det er faktisk så enkelt. Kunder er gjerne mer hjelpsomme enn man tror, og er de fornøyde med produktet eller tjenesten stiller de gjerne opp til en kort samtale. Vi jobber ikke med generelle spørreundersøkelser, fordi vi vet at vi får mer ut av en genuin relasjon til kunden. Vi utarbeider spørsmål tett knyttet opp mot virksomheten og kunden, samtidig som at vi introduserer oss som personer og ikke en virksomhet som kun ønsker å booste salg. Det er mye enklere å få genuine og utfyllende tilbakemeldinger gjennom en-til-en samtaler enn ved å stille generiske og brede spørsmål. Dette fører også naturligvis til mer troverdige kundereferanser som gir bedre effekt.

Etter å snakke med kundene starter arbeidet med å lage referansene. Her handler det om å få frem de forskjellige personlighetene, og ikke bare inkludere kommentarene som er direkte koblet opp mot produktet. Her handler det om å fremme den relaterbare og menneskelige profilen så godt som mulig.

I tillegg sørger vi får et kundereferansene treffer bredt. Det ser ikke bra ut om alle kundereferansene er av samme type person. Referanser som viser et mangfold av personer, gjør at flere kan finne en referanse som oppleves relevant for dem.

Hvis du derimot har en konkret type kunde du ønsker å nå ut til, jobber vi målrettet med å tilpasse for dette. Da ser vi på hvilke kunder du vil tiltrekke deg, og tilpasser referansene for å fokusere på fordeler som målgruppen din ønsker seg.

Det er heller ikke alle kunder som tar seg like godt ut som referanser, og å finne de rette personene er en tidkrevende oppgave. Vi finner de kundene med mest mulig kunnskap om virksomheten eller produktet, og de som sitter igjen med positive opplevelser. Av og til lønner det seg også å tenke utenfor boksen og finne de utradisjonelle kundene. De du ikke forventer å se som kundereferanser kan ofte overbevise kundene som fortsatt er i tvil om de skal velge deg.

Kjersti Alnes