15. aug

Er AI hype eller håp?

Noen sier AI kommer til å ta jobbene våre.
Andre virker nesten naivt positive.
Så hva er riktig?

Da ChatGPT 3.5 og generativ AI for bilder ble lansert høsten 2022 var folk over seg over hvor fantastisk AI kunne være, men også bestyrtet over hvor truende det kunne være for enkelte. Kanskje ikke for at Skynet blir en virkelighet og tar over verden, men for at de som jobber med tekst, innhold, foto og video kanskje blir gjort overflødige. ChatGPT 4 kom våren 2023, og versjon 5 kommer i 2024. Hvor skal det ende? Eller er det heller en begynnelse?

AI lager ingen ting av seg selv. Alt du ser, leser og hører som er «laget av AI» er laget sammen med mennesker. Det er mennesker som står bak promptene, altså kommandoene som får AI til å produsere overraskende bra tekster, kunst og bilder fra en annen verden, og snart så mye mer. Men det er jo ikke slik at AI sitter i en mørk krok på internett et sted og plotter mot oss. Og spontant, helt av seg selv, lager masse greier for å briefe og skremme vannet av alle som jobber.

AI vil derfor ingen ting. Vi vil noe. Og det er her vi trenger litt perspektiv, og samtidig finne ut av hvordan vi best skal tilpasse oss det som utvilsomt kommer til å bli endringer i arbeidsdagen.

Tilbakeblikk

Og endringer har det alltid vært...

  • I 1784 kom Spinning Jenny – en automatisk spinnemaskin, som var en trussel for alle de som før hadde måttet spinne for hånd.
  • I 1913 revolusjonerte samlebåndet effektiviteten innen vareproduksjon, særlig med Henry Ford på hans bilfabrikker, og snart kom alt på samlebånd.
  • Og på 1980-tallet var digital printproduksjon, som før ble kalt desktop publishing, en trussel mot typografene og deres blytyper.
  • Og nå, på begynnelsen av 2020-tallet har vi en AI-omveltning, som noen mener truer alle former for innholdsproduksjon, tekst, bilder, kunst, video, musikk …

Løsningen var (og er) å prøve å tilpasse seg. Mange av de som før i tiden følte seg truet utførte forholdsvis enkelt, repetitivt arbeid. Eller arbeid som nå kunne gjøre mye raskere og enklere. Med de nye, revolusjonerende nyvinningene frigjorde det arbeidskraft til andre aktiviteter. Riktignok mistet mange jobbene sine da slike drastiske endringer skjedde – samfunnet var annerledes, med liten eller ingen jobbsikkerhet, få hadde utdanning osv. Men arbeidskraft trengte man fortsatt, til andre oppgaver. (Og typografene i nyere tid hadde vi fortsatt bruk for.)

Tilbake til vår tid vil AI kunne hjelpe oss med å generere innhold, idéer, forbedre kundebehandling, utføre mange oppgaver mye raskere, mer treffsikkert, og mye mer vi ennå ikke har tenkt på. Vi er midt i dette nå. Noen kommer til å jobbe med å få AI til å gjøre det vi ønsker. Andre vil kunne bruke tid på mer verdifull bearbeiding av det AI genererer. Det er disruptivt, men forhåpentlig mer berikende enn katastrofalt.

Selv kunstnere blir ikke arbeidsløse, selv om noen av de AI-genererte bildene er virkelig bra. Noen mennesker har tross alt skrevet promptene som de forer AI med – «AI Prompt Engineer» er snart en tittel for de dyktigste. AI kan ikke være spontant kreativ og kunstnerisk som mennesker. Vi får idéene. AI kan bidra, med inspo, og hjelp til å videreutvikle og realisere idéene.

AI kan med maskinlæring hjelpe oss til å bli utrolig mye raskere til å finne sammenhenger, se mønstre, finne avvik, i de enorme mengdene med data vi produserer. Se årsakssammenhenger vi mennesker ikke like enkelt klarer. Så er det opp til oss mennesker å vurdere resultatene og ta beslutningene. 

Kan noen ta en SWOT på AI?

Tilbake til det jeg sa innledningsvis: Kommer AI til å ta jobbene våre?

Svaret er «mest sannsynligvis ikke» men det vil kunne medføre endringer, det vil kunne avlaste, gjøre arbeidsdagen mer effektiv. Og endringene vil kanskje ikke passe alle. Som noen spøkefullt har sagt (det var meg): Dersom du mister jobben din er det antakeligvis ikke på grunn av AI.

er vi naïvt positive til AI? Noen er kanskje det. Mest sannsynligvis ikke. AI er ikke noe nytt og har eksistert i andre former enn GPT i over 50 år. Det som er nytt nå er hvor mye mer effektiv og kommersielt tilgjengelig AI har blitt. Det som skjer med AI nå er bare begynnelsen, og vil ha større effekt på oss alle enn det har hatt frem til nå. 

Allerede ser vi hvor raskt AI har blitt tatt i bruk i innholdsproduserende bransjer. Tekster og bilder generert av AI har vært kilde til og utgangspunkt for bedre, bearbeidet innhold, enten det er oppsummering av avisartikler, supportchatbots, eller retusj og designelementer i fotos, video og illustrasjoner.

Innovasjon og visjoner

Den menneskelige fantasien og evne til innovasjon kjenner ingen grenser. Og med AI har vi kanskje fått flere verktøy som lar oss realisere drømmer og visjoner, enklere og raskere. De som før AI allerede pushet grensene vil nå kunne bli grensesprengende, men alle vil kunne dra nytte av mulighetene, med potensiale til å levle opp.

Påvirkningen AI allerede har og vil få fremover er betydelig, både på godt og vondt. Uansett teknologi har det alltid vært et kappløp mellom samfunnsnytte og -unytte – altså at teknologien kan brukes på uetiske eller kriminelle måter. Det skjer allerede. Vi kan forby, eller regulere. Over tid vil vi forhåpentlig se en utvikling som er riktig. Vi kan aldri stoppe å innovere eller utvikle oss bare fordi noe kan misbrukes – vi må være bevisste og ikke naïve. Det er slik vi vil vokse, som mennesker, virksomheter og samfunn.

Vi kommer videre til å se en endeløs strøm av tjenester, apper og produkter som alle skryter av å være AI-drevne. Ikke alt trenger AI, men det kan for mange bli et salgsargument. Og ikke alt vil være så revolusjonerende fantastisk, men noe vil, og dette er den veien vi må gå. Trenger vi virkelig AI i den elektriske tannbørsten? Kanskje heller en AI-assistent for onlineshopping?

Følg med! Vi kjører en oppfølging på dette om 10 år for å se nærmere på effektene av AI-bølgen som nå, på begynnelsen av 20-tallet, skyller over kloden som en teknologisk tsunami. Det store spørsmålet er bare: Hvem lager det innslaget?

I mellomtiden … Vi tror på å ta i bruk digitale verktøy, også AI, for å hjelpe oss å kunne skape det beste innholdet, enten det er korte eller lange tekster, video, foto, web, SEO, grafisk eller alt annet vi som markedsbyrå kan tilby. Trenger du inspo eller bistand til innhold som selger? Send oss en melding til bestilling@amestomarketing.no da vel, så hører vi gjerne mer.

Thomas C A Brevik