Søk på dette nettstedet:

19. des

5 tips for å lykkes med SEO i 2023.

Å rangere øverst i Google-søk er markedsførerens hellige gral. Alle ønsker å plassere innholdet sitt der, men ikke alle har verktøyene eller forutsetningene for å jobbe systematisk med dette. En førsteplass i søkeresultater er utrolig verdifullt, men med det kommer også høy konkurranse og mye arbeid. 

Det er en jungel der ute, men for å hjelpe deg å navigere ut av den har vi 5 tips til å føre deg på riktig vei.

1)    Forstå målgruppen og markedet ditT

Å starte hvilke som helst markedsføringsaktiviteter, spesielt langsiktige, uten å ha det grunnleggende på plass vil ikke være bærekraftig. Som for eksempel å ha forståelse for målgruppen din. 

Kartlegg målgruppen din ved å se på fellestrekk som alder, demografiske og psykografiske kriterier, og problemstillinger. Videre kan du gå mer i dybden og lage personas, som representerer din idealkunde. Det finnes en rekke ulike verktøy du kan bruke for å kartlegge målgrupper og sette deg inn i deres kjøpsreise. Start med å gjøre noen øvelser rundt bedriftens «Ideal customer profile», som vil gi deg viktig informasjon om dine ulike kundesegmenter.

Når du har en god oversikt på 3-4 forskjellige idealkunder kan du jobbe videre med bedriftens inngangsporter (Identifying and prioritising category entry points). Det vil gi deg informasjon om hvor i kjøpsreisen de ulike målgruppene har best mulighet til å bli eksponert for din merkevare. Med denne innsikten kan du sette opp trakter og bygge relevant innhold som dine kunder er på utkikk etter og som har en naturlig forankring i din bedrift.   

Når dette er på plass, må du se på hvordan målgruppen din søker etter informasjon og hva de ønsker å oppnå i kundereisen sin. Basert på de ulike leddene i kundereisen må du tilby riktig informasjon til rett tidspunkt, som er optimalisert slik at søkemotorene favoriserer det. Forbrukere i dag stiller flere spørsmål enn noen gang, og det er dette du er nødt til å svare ut og jobbe med for at søkemotorer skal rangere deg høyt.

2)    Analysér søkeordene dine

Nå vet du bedre hvem målgruppen din er og har gjort deg opp noen tanker om hva de søker etter. Men selv om du kanskje har en formening om hva de søker etter er det ikke alltid slik du ser for deg, da du kjenner produktet eller tjenesten din godt og det er fort gjort å tenke at mye er en selvfølge.

Derfor bør du ta i bruk verktøy du har tilgjengelig for en ordentlig gjennomgang av viktige søkeord som er relevante for din bedrift. Det gir god tilbakemelding på hva som rører seg innen søk og du vil kanskje oppleve at det du trodde dine potensielle kunder søker på ikke er tilfellet. 

Forbered en raus liste med søkeord. Du kan ta i bruk flere ulike verktøy for å gjennomføre denne analysen. Eksempelvis Google Trends, Google Search Console, Google Keyword Planner, HubSpot eller andre SEO-verktøy som f.eks. Semrush. Der vil du få informasjon om søkevolum og vanskelighetsgrad på de ulike søkeordene i listen din. Søkeord med høyt volum, men lav vanskelighets grad er the sweet spot, men du skal ha flaks hvis du finner et søkeord med mye trafikk og lite konkurranse. 

Noen gode tommelfingerregler å følge når du skal velge ut søkeord er: 
-    Er dette søkeordet relevant for bedriftens kjernevirksomhet? 
-    Har jeg forutsetninger for å produsere godt nok innhold til å utkonkurrere toppplasseringene? 
-    Hvilken del av kjøpstrakten vil dette søkeordet plasseres i? 

I tillegg kan det være fordelaktig å se på søkeintensjon bak søkeordene. Noen søk handler om å finne mer informasjon, få ny kunnskap, finne en spesifikk side eller tjeneste, gjennomføre en handling (kjøp) eller sammenligne noe opp mot noe annet. Dette gir deg indikasjoner på hvordan du bør tilpasse innholdet ditt for brukerne. Et søkeord med informativ intensjon vil for eksempel tjene mest på å være plassert i en kontekst som ikke virker for selgende. 

3)    En fullstendig teknisk analyse av hele domenet

For at søkemotorene skal favorisere innholdet ditt og plassere det høyt i søk er det ikke bare å velge ut noen søkeord og skrive godt innhold. Søkemotorene bruker crawlerbots som også blant annet ser på hvor raskt nettsiden din laster innhold, at den er sikker, responsiv, mobiltilpasset, og arkitekturen på nettsiden. 

Ved å gjøre en teknisk analyse av domenet får du raskt informasjon på om det er noen tekniske aspekter som forhindrer eller kompliserer hvordan bots skraper nettsiden din for innhold. Dersom Google ikke ser innholdet ditt kommer du ikke til å bli synlig i søkemotorer, selv om det er verdens beste artikkel.

Her kan du bruke en rekke forskjellige verktøy alt ettersom hvor kapabel du er med tekniske løsninger. Aktører som Semrush, Moz og Google Lighthouse lar deg bruke deres ferdigkonfigurerte bots til å gjennomgå nettsiden din for informasjon om hvordan den oppfattes av Google. Hvis du heller vil konfigurere dine egne bots kan du bruke verktøy som f.eks  Screaming Frog. 

Du kan også outsource de tekniske analysene til byråer. De beste aktørene bruker en rekke forskjellige verktøy for avanserte tekniske analyser av et domene, som oversettes til en mer lettleselig brukerguide med problemer som bør prioriteres og hvordan de kan løses. 

For å møte forventningene til både brukerne og søkemotorenes kan et byrå som Amesto Marketing bistå med teknisk analyse for å fange opp feil og mangler i innhold, tekniske løsninger og navigasjon. Dette oppsummerer vi i en praktisk guide med oversikt over alle problemområdene og hvordan de kan løses. En konkurrentoversikt vil gi deg oversikt over hvilke konkurrenter som konkurrerer med deg på innhold og tar mest av synligheten.

4)    Lag innhold som engasjerer leserne dine

I arbeidet med søkemotoroptimalisering opplever man ofte en friksjon mellom det tekniske som SEO-rådgivere jobber med og deres anbefalinger, og hvordan innholdsrådgivere utarbeider innhold. SEO-rådgivere tar ofte utgangspunkt i de harde faktaene de henter ut gjennom ulike analyser og vektøy som skal hjelpe deg med å rangere høyt i søk, mens innholdsrådgivere ofte tar utgangspunkt i det mer menneskelige i innholdet. Det kan til tider være vanskelig å forene disse sidene, men hvis du er usikker skal du i de aller fleste tilfeller lene deg mot det menneskelige perspektivet og lage mest mulig engasjerende innhold. 

Hvis du opplever at du får mye trafikk til din nettside via Google, men har vedvarende høy fluktfrekvens kan det være at du har godt søkemotoroptimalisert innhold, men at brukere faktisk leter etter noe annet. Da bør du trolig gå en runde til på målgruppeanalyse og inngangsportene dine. 

 

5)    Baklenker

Frem til nå har vi kun fokusert på hvilke tiltak og kriterier som er viktige på egen nettside i arbeidet med SEO. Et godt SEO-arbeid stopper ikke på egne nettsider. En annen viktig faktor for å øke domeneautoriteten din er baklenker. Baklenker er nettsider som lenker til din nettside eller innhold på din nettside. Dette bygger troverdighet og autoritet, som igjen kan gjøre at søkemotorer oppfatter at innholdet ditt er verdt å lenke til. Det øker sannsynligheten for større synlighet i et søkeresultat (MOZ). Det spiller likevel en rolle hvilke domener som linker til egen nettside. 

For å få positiv SEO-verdi av baklenker er det vesentlig at domenene som lenker til din nettside har en høy «domeneautoritet». Det vil si at de helst bør ha høyere rangering enn din egen nettside, eller i det minste tilsvarende. Et oppegående byrå kan tilby en liste over anbefalte domener som har positiv SEO-verdi for deg dersom de lenkes til ditt domene. Det vil inkludere kontaktinformasjon til hver oppføring og anbefalt kommunikasjon for å få gjennomslag for å bygge baklenker hos identifiserte domener. 

De skarpsindige leserne vil kanskje huske tilbake til denne artikkelen fra NRK-Beta, som omtaler hvor ofte NRK blir utsatt for henvendelser fra lugubre nettsider som ønsker å flyte på NRKS-domeneautoritet. 

I motsetning til hvordan slike, mer tvilsomme aktørene operer så finnes det bedre måter å jobbe med baklenker på. Gjør noen undersøkelser på hvilke relevante nettsider som finnes i forhold til din bedrift, gjør noen undersøkelser på deres domeneautoritet og gå en runde internt på om en lenke mellom din og deres sider kan gi gjensidig verdi før du kontakter en annen domenevert. 

Et eksempel på god synergi i baklenker kan være for et hotell eller et vaskeri i Oslo å få baklenker fra Visitoslo . Det er relevant for VisitOslo, og det er verdifult for bedrifter som ønsker synlighet i turistmarkedet. Win-win. 

ER SEO RELEVANT I ARBEIDET MED INBOUND MARKETING?

Du som jobber med inbound marketing ønsker å tiltrekke deg kunder med et langsiktig perspektiv, fremfor mer kortsiktig å skyte med hagle. Med inbound marketing er SEO helt vesentlig for å få kunder til å komme til deg, og svarer ut problemene og spørsmålene de har ved å strategisk jobbe med søkeord, innhold og optimalisering av nettsider. Du kan si at SEO fungerer som en nordstjerne i jungelen av aktiviteter og tiltak du gjør i den helhetlige metodikken som vi kaller inbound marketing. 

Med en grunnleggende forståelse av SEO er det mye du kan gjøre selv av undersøkelser og tiltak, som vil ha en stor og merkbar effekt for virksomheten. For noen blir det mer enn de har kapasitet til, og andre ønsker å ta SEO enda et steg videre. Da kan det være godt å vite at det finnes mange aktører og byråer som er eksperter på SEO, og kan hjelpe deg med alt fra analyse til kartlegging av relevante baklenker. Amesto Marketing er et byrå som kan hjelpe virksomheten med alt innen SEO. Vi har også eksperter på innhold, som kan maksimere effekten av god SEO. Les mer om hvordan vi kan hjelpe deg her!

Alice Petersen